czwartek, 2 maja 2013

Portrety rysunkowe


Rysowanie portretów



Wśród portretów najbardziej  popularne są portrety rysunkowe, wykonane sepią, ołówkiem, węglem, długopisem, cienkopisem lub tuszem. Pewnie ich popularność wynika z najkrótszego czasu potrzebnego do ich wykonania w porównaniu z malowanym portretem, ale popularność wynika również z niskiej ceny. Ludzie będąc na urlopie chętnie siadają na stołeczku naprzeciwko artysty pozując mu do szybkiego (trwającego 15-20 minut) taniego portretu za średnio 50 złotych. Co odważniejsi decydują się na karykaturę. Do pozowania do karykatury trzeba mieć trochę odwagi, by po zakończeniu takiego rysunku spojrzeć na siebie samego z przymrużeniem oka i z obiektywnością zaakceptować swoje uwydatnione cechy. Nie każdy to potrafi  widząc swoją zniekształconą twarz ;) W związku z tym zwykły portret  rysunkowy jest popularniejszy. Zadanie dla artysty brzmi: Ma wyglądać identycznie jak model i już :)



Ja osobiście również rysuję portrety i to od wielu lat. Do wielu z nich nie mam już dostępu, bowiem po narysowaniu od razu poszły ze swoim nowym właścicielem na ścianę w jego pokoju (taką mam przynajmniej nadzieję, że to ściana, anie kosz na smieci :)). Rysowałam odkąd pamiętam. Najpierw to byli członkowie mojej najbliższej rodziny, których łapałam podczas codziennych czynności. Najlepsze było zawsze oglądanie telewizji, bo się długo nie ruszali, ale również obieranie ziemniaków czy cerowanie rajstop również nie było złe. Rysowałam portrety również i przede wszystkim sobie, bo tylko ja byłam idealną modelką. Mogłam sobie pozować tak długo jak tylko chciałam. Tych autoportretów powstała cała masa. Miałam też krótki epizod rysowania portretów na plaży w Kołobrzegu - o tej historii wspomnę w przyszłości. Poza tym rysowałam  na zamówienie ze zdjęcia, co czynię do dzisiaj.


Portrety ze zdjęcia to fajne, ale czasem trudne zajęcie. Osoba portretowana musi być podobna do siebie z konkretnego zdjęcia. Czasem jest to jedno zdjęcie wybrane ze stu. Osoba wygląda na nim rewelacyjnie, bo i humor dopisywał i światło było sprzyjające i tło interesujące, ale zdjęcie jest niewystarczająco ostre.  No ale cóż, trzeba rysować właśnie z tego zdjęcia. W takich zleconych portretach przywiązuję dużą wagę, aby osoba portretowana obdarzona była nie tylko podobieństwem, ale  pragnę też oddać jej charakter i osobowość. Jeżeli mam kilka zdjęć towarzyszących temu jednemu, zadanie jest łatwiejsze. Mogę podpatrzeć rysy twarzy na innych fotografiach i wyciągnąć niejako średnią by oddać podobieństwo i osobowość portretowanego. Zwracam również uwagę by portret sam w sobie miał wysokie walory rysunkowe, na przykład lubię widoczną kreskę podkreślającą ekspresję rysunku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz